zondag 20 april 2014

Deadlands: Doomtown












Deadlands: Doomtown is een dood collectible cardgame, letterlijk want het is niet meer te verkrijgen sinds het jaar 2000. Bovendien is het nog hopeloos te verzamelen, wegens te prijzig en moeilijk vindbaar.

Toen Deadlands voor het eerst op de markt kwam in 1998 werd het laaiend enthousiast ontvangen. Maar uitgever Wizards of the Coast had het te druk met het immens populaire Magic:The Gathering en besloot Deadlands te beëindigen. Alderac Entertaiment Group kocht de rechten over en probeerde het spel nog te re-animeren, maar de meeste fans waren al vertrokken...

Waarom dan deze review ?

Wel, een maand geleden kondigde AEG aan dat ze deze zomer (2014) Doomtown opnieuw gaan uitbrengen onder de naam Doomtown: Reloaded ! Deze keer niet in de oude CCG vorm, maar een soort LCG (een vaste set kaarten die elke maand uitkomt) Ergens jammer, want een zakje openscheuren en hopen op die ene zeldzame kaart ... het heeft z'n charme.

Doomtown is een duister kaartspel dat zich afspeelt in The Old Wierd West. Spelers strijden om het verziekte, maar fel begeerde stadje Gomerra onder hun controle te krijgen. Dit old-school game wordt nog altijd geprezen als één van de beste kaartgames ooit.
Het staat dan ook bol van de unieke fanatische mechanics :

Card-boardgame hybrid
Tijdens het spel leggen spelers gebouw- kaarten neer om het stadje Gomorra op te bouwen. Een bordeel, een kapperszaak, een bruin café,... vormen het strijdtoneel rond het centrale stadsplein. Spelers bouwen dus een ''bordspel'' met hun verschillende locatie-kaarten.

Dudes (de verschillende speelbare karakters)
Er zijn vele Dudes die vechten voor de controle over Gomerra, omdat het begeerde Ghost Rock overvloedig aanwezig is in de mijnen rond de stad. De bende bestaat uit klassieke cowboys, huurlingen, geflipte wetenschappers, sjamaan indianen, oplichters, goudzoekers, kung-fu chinezen, doorgeslagen paters, inbreeds, intelligente zombies en mysterieuze wezens. Vandaar dus de naam : Wierd West :p

Card Movement
Bezit je meer controle punten dan dat je tegenstanders invloed hebben op Gomorra dan win je het spel. Daarvoor moeten jouw Dudes hun veilige thuisbasis verlaten en de stad afschuimen voor controle-punten. Spelers proberen dus hun Dudes tactisch van kaart naar kaart te bewegen met onvermijdelijk conflict tot gevolg. En zo komen we bij de meest briljante mechanic van Doomtown namelijk de Shootouts. 

Poker shootouts !
Elke kaart heeft linksboven een waarde zoals op een gewone speelkaart (harten, ruiten, schoppen, klaveren ... van aas tot koning).
Als Dudes tegenover elkaar komen te staan, trekt elke speler verse kaarten en worden er Poker handen gevormd. De hoogste hand wint het duel en schiet de tegenpartij naar het hiernamaals. Sterke Dudes trekken meer kaarten en zwakke Dudes laten je kaarten blind wisselen om je perfecte pokerhand te fabriceren. Spannend, fun en thematisch !

Cheating
Het is perfect mogelijk om in een vuurgevecht een Five of a kind te trekken met 5 azen. Dit is een prachtige pokerhand, maar kan worden afgestraft als je tegenstander een cheating-kaart op tafel gooit om jouw illegale hand te vernietigen.

Deckbuilding
Pokeren is belangrijk in Doomtown, dus zal je bij het creëren van je speeldeck (52 kaarten + 2 jokers) veel hoge kaarten willen gebruiken ... het geniale is dat de lage kaarten meestal de beste eigenschappen hebben. Voorbeeldje : Een waanzinnig sterke Dude die je in je deck wil steken heeft maar een shoppen 2 als poker-waarde. Dit geeft een interessante keuzes tijdens het deckbuilden. Je kan ook proberen om een deck te maken die bijvoorbeeld meer kans heeft om een fullhouse te trekken.

Starting hand
Voor het spel start, neem je maximum 5 Dudes uit je deck (betaald met je startgeld) die de start bende vormen. Als gevolg heb je bij de eerste beurt al een waaier van mogelijkheden.

Choose wisely
  • Geef ik mijn Indiaan een shotgun of een paard voordat hij ten strijde trekt ?
  • Heb ik genoeg Dudes om controle te krijgen over die overvloedige Ghost Rock mijn ?
  • Zal ik proberen de sheriff te kidnappen of heeft hij teveel aanhangers ?
  • Riskeer ik een stevige illegale pokerhand neer te leggen of zou mijn tegenstander een anti-cheating kaart vast hebben ?
  • Zal ik proberen een Spreuk te casten met mijn Sjamaan of is de kans te groot dat het in mijn gezicht ontploft ?
  • Laat ik mijn killer zombie mijn boerderij bewaken of stuur ik hem naar de overkant om alles kort en klein te slaan?
  • Die kung-fu kerel heeft een premie op zijn hoofd staan, probeer ik hem neer te leggen of krijg ik dan al de Chinezen op mijn dak
  • Blaas ik met dynamiet dat treinstation tegen de vlakte of probeer ik het met pure mankracht over te nemen ?

Pro :
+ Unieke spelervaring... There is nothing quite like it !
+ Zeer thematisch (wat zeldzaam is bij een kaartspel)
+ De bizarre mix tussen horror, steampunk, magic en het Oude Westen werkt perfect
+ Potje pokeren om vuurgevechten met te besluiten is geniaal !
+ Deckbuilding is uitdagend en diep strategisch 
+ De schaak-achtige movement mechanic is zeer tactisch
+ Het artwork en design is briljant
+ Vrouwvriendelijk: Het vrouwelijk geslacht is overvloedig aanwezig in de uitgebreide keuze aan Dudes ;)

Con:
- Veel onopgeloste vragen rond kaart-interactie en timing (hopelijk opgelost in de nieuwe versie)
- Redelijk complex met een stevige leercurve
- Je zal best wat tijd moeten steken in het testen en bouwen van je ultieme speeldeck
- Sommige kaarten zijn overpowered en breken dus de balans (hopelijk ook opgelost in de nieuwe versie)
- De movement rules voelen wat onnatuurlijk aan en het zal even tijd kosten voordat je vloeiend door het spel beweegt

Hopelijk wordt de nieuwe Deadlands: Reloaded een waanzinnig succes (net zoals de Netrunner reboot van Fantasy Flight) en kan deze duistere vergeten parel terug het daglicht zien...of beter gezegd het maanlicht.

*update: Ik heb ondertussen de nieuwe regelboek gelezen van Deadlands: Reloaded en ze hebben enkel kleine aanpassingen gemaakt. 
Je kan zelfs je oude kaarten hergebruiken in het nieuwe spel. Het nieuwe rulebook is zeer deftig geschreven met veel voorbeelden en alle open ouden vragen lijken opgelost.

Tips & Tricks :
 Het spel ondersteund meerdere spelers, maar Deadlands werkt het best met 2 cowboys aan tafel
■ Zorg dat je start bende (minstens 3 Dudes) niet te veel upkeep kosten heeft en minstens 3 invloedspunten
■ Het stadsplein is een goede locatie om te bezetten, ook al brengt het geen geld of controle punten op

Geen opmerkingen:

Een reactie posten