dinsdag 9 september 2014

Dead of Winter











Het Zombie genre is overvloedig aanwezig in het board game universum. Deze Ameritrash games hebben meestal een eenvoudige Shoot & Move mechanic als kloppend hart. Maar de kerels van Plaid Hat Games zetten met Dead of Winter het zombi-genre op hun kop : Dit overlevings-spel is namelijk een semi-co-op, Story driven, Negotiation game !
Een bizarre mix van Robinson, Battlestar Galactica, Arabian nights en The Walking Dead.
Semi-cop-op want in DoW kan je niemand vertrouwen. Elke speler heeft zijn eigen agenda en misschien is er nog een echte verrader in de groep ook.

De wereld is om zeep. Een nucleaire winter en een horde zombies teisteren je kolonie.
Samenwerken en overleven is de boodschap!

Iedere speler start met 2 personages, deze vormen samen het groepje overlevers van de kolonie.

Tijdens je beurt heb je onder meer de volgende opties :
  • Zombies de kop inslaan! Pittig detail: je moet met de meest gehate teerling op de planeet rollen en daardoor heb je de kans (1 op 12) dat je ogenblikkelijk sterft. Geen re-rolls, geen genade. gewoon hard... been hard
  • Andere overlevers aanvallen (semi-co-op dus ;)
  • Naar buiten lopen om nuttige voorwerpen te zoeken. Ook hier zal je met de teerling des doods moeten rollen. Je kan onderweg in de dichte sneeuwstorm vlot worden aangevallen door een levende dode.
  • Zoeken tussen de rommel naar voedsel, medicijnen, brandstof, boeken, wapens en andere overlevenden in de verschillende buiten locaties
  • Barricades oprichten om zombies op afstand te houden
  • Het hoofdgebouw opkuisen. Opgeruimd staat netjes en het is goed voor de moraal
  • De groeps-crisis helpen oplossen. Elke ronde komt er een nieuwe uitdaging voor de groep die je kan verhelpen of stiekem kan tegenwerken (als je de verrader bent).
Zoals je kan lezen, zullen er personages sterven als vliegen (geen nood, als al je karakters dood zijn, trek je gewoon 1 nieuwe...wel niet goed voor de moraal van de groep)
Je kan proberen om veilig binnen te blijven en niets te doen, maar dan is de kans groot dat de andere spelers je na enkel beurten uit de groep flikkeren! (Vote to Exile heet dat: en dan blijf je alleen in de kou achter)

Je negotieert de hele tijd rond de volgende problematieken :

  • Wie gaat er naar buiten om voedsel en wapens te zoeken ?
  • Wie barricadeert het hoofdgebouw om ons te beschermen ?
  • Wie offert zich op voor de groep om het zombie-virus te stoppen met verspreiden ?
  • Nemen we bomma's en kinderen mee in de groep of is er dan te weinig eten ?
  • Gebruik ik de medicijnen voor mezelf of geef ik ze af aan degene die ze echt nodig hebben?
  • Zal ik voor extra brandstof naar het tankstation lopen of ben ik dan snel zombie-food?

Pro :


+ Artwork: Duister, volwassen en met de juiste toon

+ Rulebook: zeer duidelijk en aangenaam geschreven
+ De geheime missies. Je hebt een gezamenlijke overwinnings-opdracht en een persoonlijke-opdracht die je beide moet volbrengen om het spel te winnen. De constante keuze om voor jezelf te gaan of voor de groep geeft een heerlijke dynamiek.
+ De Crossroad cards: deze narratieve kaarten kunnen tijdens de beurt van de andere speler naar boven komen en geven aan de groep meestal een hartverscheurende keuze. bv: Je hoort via een oude radio dat er nog mensen in nood zijn 
ga je ze helpen of niet?
+ Thematisch spel dat het niet moet hebben van de Flavor tekst. De manier waarop je samen moet werken (of tegen-werken) brengt het hele verhaal vanzelf naar boven !
+ De vuile Exposure teerling : Deze D12 rol je dus als je een zombie aanvalt of simpelweg naar buiten loopt. De kans dat je sterft is 1 ding, maar daarbovenop verspreid het virus zich naar de andere overlevers... die op hun beurt weer moeten rollen
+ Thematische mechanics : vrieskoude, afval verwerking, barricades, voedselvoorraden, zombies aantrekken doordat je tussen de rommel ligt te zoeken, democratisch stemmen, leiderschap afdwingen,...
+ De continue spanningsboog: het over-je-schouder kijken gevoel
+ De verscheidenheid aan speelbare karakters. Bezopen Kerstman, stunt-hond, Ninja, psychiater, militair, kok,...
+ De Ingebouwde timer. Het spel stopt na X aantal rondes. (zoals in de meeste moderne designs)

Con :

- Kartonnen figuurtjes ipv plastieken miniaturen (deze kan je wel halen uit andere zombi games die op je schap stof aan het eten zijn; Last night on Earth zombies passen perfect)

- Downtime. Een spelers beurt bied veel mogelijkheden en kan daardoor lang duren. (je beurt voorbereiden is een must)
- Net iets te weinig afwisseling in de kaarten. De expansion is al aangekondigd.

Verwacht hier dus geen typisch zombie game; het verhaal is belangrijker dan de overwinning. De kracht van je personage komt niet van het wapen dat hij vast heeft, maar van zijn morele keuzes en daden.

Dead of Winter moet het hebben van zijn Meta-game : De spanningen aan tafel, het eindeloos discussiĆ«ren, de dramatiek en de psychologie, de paranoia en het instinct.

Wees niet bang van de Zombies, deze zijn traag en voorspelbaar. Wees wel bang van de andere spelers, maar vooral : wees bang van jezelf

Tips & Tricks :

■ Wacht de perfecte moment af, wanneer je een Crisis kaart wil kelderen als verrader. Geduld is een schone deugd.
■ DoW ondersteund 2-5 spelers, maar speelt het best met 3-4 spelers aan tafel. (minder downtime)
■ Onderschat de Boeken niet, die je in de bib kan gaan halen. En de beste tools kan je vinden op het Flikkenbureau.


Vergelijkbare Games :
Carnival Zombie (ook een alternatief zombie-game)

Handige links :
Handig regel overzicht
Dead of Winter op de Geek
Aankoop Tip


Geen opmerkingen:

Een reactie posten