Bordspel Terminologie

Ameritrash Game (American style Boardgame)
Een type spel met de volgende kenmerken :
  • Een thematisch bordspel met veel sfeer en drama (beleef een verhaal)
  • Bevat meestal vele miniaturen ondersteund door een prachtig bord en veel speelkaarten
  • Grote geluksfactor (veel dobbelstenen en random events)
  • Direct Conflict : Speler tegen speler confrontaties 
  • Verschillende unieke karakters met eigen speciale vaardigheden
Enkele voorbeelden :
Arkham horror
War of the Ring
Battlestar Galactica
Tales of the Arabian Nights

Euro game (German style Boardgame)

Een type spel met de volgende kenmerken :
  • Meer abstract type spel (met weinig thema of opgeplakt thema)
  • Een gestroomlijnde manier van spelen : Gebalanceerd spelverloop
  • Geen of kleine geluksfactor aanwezig
  • Abstracte speelstukken (meeples)
  • Indirect Conflict : Weinig tot geen Speler interactie (en geen spler eliminatie)
  • Heeft meestal meer een economische motor dan een oorlogs-mechanisme in de kern
  • Meer strategisch en tactisch gericht
Enkele voorbeelden :
Puerto Rico

Hybrid game
Een type spel dat een combinatie is van een Ameritrash Game en Euro game
Enkele voorbeelden :

Abstract Game

Een type spel met de volgende kenmerken :
  • Bevat geen thema (of toch belachelijk weinig)
  • Meestal een spel beperkt tot 2 spelers
  • Beetje de Uber versie van een Euro game
Enkele voorbeelden :

Gateway Game
Een spel met eenvoudige regels die het gemakkelijk maken om nieuwe spelers (non-gamers) in te leiden in de prachtige hobby wereld van het Bordspel

Party game
Een spel gemaakt voor grote groepen spelers dat meestal aanleunt op veel interactie, creativiteit en drank  ^_^
Enkele voorbeelden :
Dixit
The resistance
Werewolf
Cash 'n Guns

Collectible Card Game (CCG)

Een kaartspel waarvan oneindig veel uitbreidingen van op de markt komen. Meestal in de vorm van Booster packs. Deze packs bevatten een vast aantal kaarten en meestal één zeldzame kaart. Deze zeldzame kaarten zijn over het algemeen krachtiger of efficiënter, wat kan leiden tot het probleem dat de speler die het meeste geld uitgegeeft aan kaarten meer kans heeft om te winnen. Het meeste gekende collectible card game is Magic: The Gathering. Zijn ongelooflijke succes was aanleiding tot tientallen copycat games.

Living Card Game (LCG)

Een Fantasy Flight Games term voor Collectible Card Games die in niet-willekeurige booster packs verkocht worden. Zo weet je op voorhand welke kaarten je koopt en er bestaan dus geen zeldzame (dure) kaarten meer.

Deck Building Game

Het kern mechanisme van Deckbuilding games bestaat uit het kopen van kaarten uit een gemeenschappelijke  pool om zo je persoonlijke deck (stapel kaarten) te verbeteren. In je beurt trek je een handvol kaarten en gebruik je deze om meer en betere kaarten te verwerven. Zo bouw je dus stap voor stap een betere deck. Wie op het einde van het spel het beste deck bezit is de winnaar. 
De Deckbuilding Game mechanic werd voor het eerst geïntroduceerd in 2008 door het spel Dominion van Donald X. Vaccarino.
Eigenlijk een beetje zoals Magic: the Gathering, maar dan zonder de Magic ;)

Game Mechanics
Een metaforische term die een gameplay-mechanisme (motor) beschrijft die verwijst naar een functioneel aspect van een spel. Een lijst van de verschillende mechanics kan je HIER vinden.
Enkele voorbeelden :
  • Card Drafting : Een manier waarop spelers om de beurt kaarten verwerven door ze te selecteren uit een open stapel kaarten of door gesloten hand kaarten simultaan door te geven
  • Co-operative play : Een coöperatief gedeelte waarin spelers samenwerken om hun doel te bereiken
  • Trading : Ruilhandel : Het ruilen van bepaalde goederen in het spel
  • Bidding : het (op)bieden voor bepaalde goederen in het spel)
Alpha player
Een speler commandeert de mede spelers wat ze moeten doen tijdens hun beurt. Dit probleem komt vaak voor bij coöperatieve spellen. Oplossing : Shoot the leader...if you can

House rules

Het opstellen van eigen regels of het bijschaven van spelregels om een Broken game te verbeteren naar eigen goeddunken.

Analysis paralysis (AP)

Het over analyseren van je beurt met veel downtime tot gevolg

Downtime

De tijd dat een speler zit te niksen tijdens het wachten voor andere spelers om hun beurt te voltooien

Fiddly

Een spel meet waanzinnig veel componenten (tokens, money, items... ) die overmatig moeten worden gemanipuleerd om het spel te kunnen spelen.

Filler (light game)

Een spel met zeer eenvoudige regels en een extreem korte speelduur. Dit type spel wordt vaak gebruikt tussen zwaardere games door.

Meeples

Een term die antropomorfe speelstukken in games beschrijft. Oorspronkelijk gebruikt om de Ventjes in het spel Carcassonne te beschrijven.

Newbie

Een nieuwe speler. Iemand die onervaren is in de bordspelwereld. Een groentje.

Non-Gamer

Een persoon die niet elke moment van de dag besteed aan het praten, denken, spelen, en ademhalen van Games (een normaal persoon dus).

Set-up time

De tijd die nodig is om het spel klaar te zetten om het te kunnen starten. Al de verschillende componenten op tafel leggen, kaarten schudden, bord ontplooien, enz...

Strategy

Een planning op lange termijn om bepaalde doelen te bereiken

Tactics

Een planning op korte termijn om snel je slag te kunnen slaan

Turtling

Een zeer defensieve strategie (verbergen in je schelp)
Voorbeeld : Afwachten in een multiplayer wargame, met de hoop dat de andere spelers elkaar zullen aanvallen dus zichzelf verzwakken. Algemeen gezien als saai en not-done door die andere spelers. 

VP (
Victory Points)
Punten verzameld voor het invullen van diverse acties die meetellen voor de overwinning.
Een veelgebruikte mechanic in Euro games.

Cube Pusher

Een Blokjes duwer is een lekker scheldwoord voor een Droge Euro

Runaway Leader
Het loslopende leider syndroom is een situatie waarin een speler snel een goddelijke voorsprong neemt en niet meer in te halen is. Ze controleren meestal alles en hoe meer middelen ze hebben, hoe meer ze kunnen doen. Hoe meer ze kunnen doen, hoe meer middelen die ze kunnen verwerven. En zo vergroot de voorsprong van de leider nog verder. Een probleem dat zich kan voordoen in een ongebalanceerd spel.

Catch-up mechanic
Een spel mechanisme om het probleem van een Runaway Leader tegen te gaan. De spelers die achter staan tijdens het spel, krijgen een duwtje in de rug om terug kans te maken op de overwinning.


Kingmaking
Een situatie waarbij een speler tijdens het eindspel niet meer in staat om te winnen, maar wel in staat is om een andere speler de overwinning te schenken. Het komt er dus op neer een bewuste actie te nemen in een competitief spel, zodat iemand anders dan jezelf wint. Deze koelbloedige (en laffe) actie noemt men dan Kingmaking








































































































































































































































































































































































































Een type spel met de volgende kenmerken :


Enkele voorbeelden :



Hybrid game





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten